Dokonalá koupel

28. listopadu 2018

Venku mrzne, až praští, a vy netoužíte po ničem jiném, než se oddat relaxaci v horké lázni. Koupání v zimě má ale svá pravidla.
 

Každodenní horkou koupel dermatologové v zimním období nedoporučují. Nadměrné namáčení totiž pokožku vysušuje, a ta je posléze náchylnější k svědění a praskání. Hřejivé náruči vany se tedy oddávejte pouze jednou týdně. Poradíme vám, jak si ji připravit tak, aby byla maximálně prospěšná.

Dejte si na čas

I když jste právě dorazili prokřehlí z venku, nedoporučuje se ihned začít tělo prohřívat v horké vodě. Pokožka vystavená teplotnímu šoku totiž může zareagovat velmi rychlým roztažením pórů  ̦neviditelně‘ popraskat, což má za následek nežádoucí odlupování kůže. Tepelný stres navíc zatěžuje srdce a mohl by vést až k šelestům nebo infarktu. Ideální doba pro koupel je tedy zhruba půl hodiny po návratu z venkovního prostředí, kdy je tělo už aklimatizované. Samotná lázeň by pak neměla trvat déle než dvacet minut.

relax

Doping pro kůži

Vana plná pěny se sice jeví jako ten nejlepší relax, v zimním období vám však glycerinová mýdla budou spíše škodit. Mnohem efektivnějším řešením jsou vitaminové bomby v podobě přírodních koupelových olejů – ty totiž mají vynikající hydratační a regenerační účinky. Nejčastěji obsahují vitaminy E, B a A a dopují kůži také omega-6 a omega-9 mastnými kyselinami. Velmi účinné je v zimě dodávat tělu také minerály, které pokožka nejvíce zužitkuje ze solných koupelí. Připravte proto tělu jedinečný koktejl smíchaný z několika lžic soli do koupele a koupelového oleje. Odměnou vám bude na dotek hladká a krásně pružná pokožka.

VÍTE, ŽE podle slavného lékaře, spisovatele a ředitele Eleven Eleven Wellness Center v New Yorku Franka Lipmana může mít relaxační koupel protizánětlivé účinky? Snížení stresu totiž podle Lipmana zklidňuje zánětlivé procesy probíhající v těle a pocení podporuje přirozený proces detoxikace organismu. 

olejicek

5 spouštěčů relaxace

  • tlumené světlo, nejlépe svit svíček
  • meditační nebo relaxační hudba
  • teplá žínka na oči
  • sůl do koupele s pomalým rozpouštěním
  • krystalků, které jemně šumí
  • sklenka sektu
Krémové zahřátí

Pokud máte i po olejové koupeli suchou pokožku, je vhodné ji dobře promastit. Lehkým tělovým mlékům se ale v chladném období raději vyhněte – i když dodají pokožce dostatečnou hydrataci, která je i v zimě nezbytná, mohou povrch kůže nepříjemně ochlazovat a vyvolávat pocity zimnice. Vhodnější jsou hutné krémy, nejčastěji s obsahem bambuckého másla – ty vytvoří na kůži ochranný film, který účinně bojuje i proti nepřízni počasí. Je-li vám natírání kůže i hutnější kosmetikou nepříjemné právě kvůli pocitu chladu, poohlédněte se po tělových péčích s termogenními přírodními složkami, které účinně zrychlují lidský metabolismus až o 15 %, čímž zvyšují množství tepla v těle. Termogenní jsou některé druhy koření, například chilli, kari, zázvor, badyán či skořice – kosmetika s jejich obsahem bude tedy po natření pokožku jemně štípat a vyvolávat pocit tepla. Ten můžete účinně podpořit také teplým nápojem.

Aby byl celý proces koupání završen pocitem hřejivého uspokojení, doporučují wellness odborníci zahalit tělo po koupeli a péči ještě do teplého županu nebo domácího oblečení a minimálně dalších dvacet minut relaxovat. Organismus tak účinněji odbourá stres a vyladí vás do pohody.

Lázeň léčí

Blahodárný účinek koupele lze propojit se zdravím. V drogerii nebo v lékárně si obstarejte bylinné směsi do koupele speciálně namíchané na různé obtíže (bolest svalů, problémy s klouby, nachlazení, povzbuzující směs…) nebo přidejte do vody pár kapek esenciálního oleje. Například eukalyptus vám pomůže při rýmě, dobromysl nebo meduňka při problémech se spánkem, citrusové oleje zase nabudí organismus.